torsdag 1 januari 2009

Saffranspannkaka !!


Itisdags bjöd ju jag mina föräldrar på middag , jag gjorde den exotiska fläskfilen som jag har berättat om tidigare och sen till efterrätt så blev det en Saffranspannkaka som vi såg Leila gjorde i sitt julprogram. Nja ska jag väl säga om den , föräldrarna tyckte den var jätte god men jag tyckte den smakade ostkaka med saffranssmak!!!

Saffranspannkaka

Ingredienser
1.5 dl grötris


1.5 dl vatten

4 dl mjölk

0.5 tsk salt

Mandelmassa

1 dl mjölk

1 g saffran (2 paket)

6 st ägg

200 g mandelmassa


2 msk vetemjöl

Smör till formen

0.5 dl flagad mandel

Leilas tips!

Den här pannkakan är perfekt att om man fått risgrynsgröt över. Då hoppar man bara över det första steget i receptet, att koka gröt och börjar direkt med att koka upp saffran i mjölk. Eller så kan man givetvis köpa färdig risgrynsgröt och använda det.Vispgrädden som serveras till är god att smaksätta med lite rom, punsch eller konjak.
1 kaka / 8 portioner
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Koka ris och vatten under lock i en kastrull tills vattnet har kokat in. Tillsätt 4 dl mjölk och salt.
3. Låt riset sjuda mjukt, ca 30 minuter. Rör om då och då, låt svalna.
4. Värm 1 dl mjölk med saffran.
5. Vispa äggen i en skål och tillsätt riven mandelmassa, gröt, saffransmjölk och vetemjöl.
6. Fördela smeten i en smord ugnsform och strö över flagad mandel. Grädda pannkakan gyllene i mitten av ugnen tills smeten har stannat, cirka 30 minuter.
7. Servera pannkakan med vispad grädde och sylt.

Recptet kommer från Recept.nu

Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!