torsdag 10 juni 2010

Rice crisp tårta !!!!

Nu är det ju skolavslutningstider och mina grabbar ber alltid mig att baka denna tårta till skolavsluningen så även detta år ...så på måndag kväll bakas denna !!!
Mammas rice crisp tårta
För 10 personer.


Sagolik god och väldigt lätt att göra.


Ingredienser
Botten:
4 äggvitor
3 dl rice crisp
2 dl strösocker

Fyllning:

4 äggulor
1 dl strösocker
1 dl grädde
1 msk vaniljsocker
1 msk vetemjöl
100 g smält smör
100 gr marabou mjölkchoklad


Gör så här
Botten:
Vispa äggvitorna, rör sen ner strösocker och rice crisp. Gräddas i långpanna med bakplåtspapper, pensla papperet med flytande becel innan gräddningen. Ta bort papperet efteråt. Botten delas på två. Gräddas i 125 grader ca 80 minuter.

Fyllningen:
Sjuds till en tjock kräm, ta bort från plattan och rör ner smöret med elvisp lite i taget, skär sig lätt, tillsätt chokladen som du hackat i små bitar och smeten slät . Bred fyllningen över ena bottenhalvan, lägg på den andra halvan.

Bred vispad grädde och ha bär ovanpå. Jag brukar ha frysta Hallon men färska är godast, här har jag lagt på färska jordgubbar och färska blåbär soch sedan rivet lite mjölkchoklad på !!! En burk med mandariner är oxå gott på som omväxling.

3 kommentarer:

Millan sa...

Å nu blev ja inte sugen alls..... Snygg lr stilig outfit på sidan!

Helena sa...

Jag har letat efter "mitt" recept på rice crisp tårta, men förgäves, så jag tar och provar ditt recept imorgon när jag ska "påsk fika" med barn och barnbarn.
Kram från Helena

Anonym sa...

Bjöd på denna igår vid födelsedagsfirande för mina tvillingar! Dubbel sats ( tårta stor som en långpanna) Strykande åtgång. Alla bara uttalade Mmmmmmm...Alla älskade den och det var i åldern 8 år-75 år :) Delar den på Facebook, alla vill ha receptet. Tack för tipset! :)

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!