tisdag 19 maj 2009

Gröt Frallor !!!!

Igår när jag pratade med väninna C igen så kom vi in på att baka frallor !!! Hon hade bara torrjäst hemma och det hade jag med så vi diskuterade och kom fram till hur man kunde göra dessa med just torrjäst !!! Så jag satte igång att baka så vi hade nybakade frallor till kvällsmaten. Det roliga var sen att väninna C och jag sms:ade till varandra med bilder på vårat bak !

Barnen åt som bara den , det är ju alltid gott med nybakat ! Receptet stod det 1 dl sirap men jag missade att lägga i det och de blev goda ändå så jag tror att man inte behöver riktigt så mycket !!

Ett gammalt väl beprövat recept som är jätte uppskattad hos barnen !! Och smidigt att de behöver bara jäsa en gång på plåten !

GRÖTFRALLOR

3 dl havregryn
5 dl vatten
1 tsk salt

Kokas till en gröt ett par minuter !!

100 gr smör elr 1 dl olja

Hälles sedan i gröten ! Tillsammans med 5 dl mjölk !!
Tillsätt knappt 1 dl sirap i gröt/mjölk blandningen !

Blanda Ca 1,7 - 2,0 kg mjöl (jag hade vetemjöl special med fullkorn ) och 2 påsar torrjäst i en
assistent Tillsätt 1 tsk salt .

Se till att gröt/mjölk blandningen är ca 45 grader varmt och häll det sedan i mjölblandningen .
Kör sedan det minst 5-6 minuter så det blir en smidig deg .

Kavla dessa ut till en rektangulär platta som är ca 1,5 cm tjock, och tryck ut rundlar med ett typ kaffeglas eller mugg så blir det lagom stora frallor till en liten barn hand !!!

Lägg på plåt och jäsa 30 min

Grädda iugn ca 10 min i 240 grader

Obs !! Vill man baka med färsk jäst så ta 2 pkt och rör ut dem i grötmjölkblandningen men se till att det inte är varmare än 37 grader !!



3 kommentarer:

thebromanders sa...

Låter jättegott! Måste jag prova!!

Ella sa...

Hej, jag är 16 år och älskar att baka ;) Råkade komma in på din blogg och tycker den är jättefin. Ska bjuda familj och vänner på middag i helgen, då tror jag de här bröden blir perfekta. Har tre yngre syskon(7-14 år), jag hoppas de gillar dem lika mycket som dina barn gjorde.
Tack för tipset!

Anonym sa...

Supergott och lätt!!

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!