fredag 6 februari 2009

Kyckling gratäng!!!

Idag så tänkte jag göra den här Kyckling gratängen som jag hittade inne hos Matplatsen den verkade himla god !! Jag ändrade bara lite för jag hade en zuccini som vill annars gå ifrån mitt kylskåp, sen tog jag lite mindre grädde än vad som det stod i hennes recept och jag tog bara 1 vitlök istället för tre som orginalet vad. Bild och tycke kommer efter lunch måste ner och köpa lite kryddor!!!!


Min Kyckling Gratäng (nästan som Matplatsens)!!!

4 port
1 grillad kyckling (alt 4 kycklingfiléer)
2,5 dl mellangrädde
2 dl creme fraiche
1 dl chilisås
2 msk dijonsenap
1½ tsk dragon
1½ tsk franska örter
1½ tsk italiensk salladskrydda
1 tsk salt
1 stor vitlöksklyftor
svartpeppar
2 dl riven ost med smak, tex prästost
15 cm zuccini
lite mjöl att blanda ner i såsen om man inte vill ha såsen för blaskig (jag la väl ca 1,5 msk idealmjöl i)

Bena ur kycklingen och skär köttet i bitar (alt skär filéerna i bitar och stek dem i panna). Lägg kycklingen i en ugnsform.Skär zuccinin i skivor och bryn til dem lite, lägg dem sedan tillsammans med kycklingen Blanda alla ingredienser till såsen (rör i lite mjöl nu om du vill ha det i )och häll över kycklingen. Avsluta med riven ost. In i ugnen 200 C ca 20 min. Servera med basmatiris och en god sallad.

(obs: fuska inte med kryddorna, det måste vara just dessa!!)

Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!