torsdag 22 september 2011

Drink tilltugg ...

I helgen hade vi , jag och en vännina ordnat byns cykelfest ...
Ifjol var vi 94 stycken som deltog och i år var det hela 154 deltagare från 72 olika hem ... så himla häftigt !!!

Jag hade fått lotten att servera förrätt och det blev en mustig kanatarellsoppa med sting av cayjen...och vitlökstoastmed västerbottenost !!!

Men till välkomstdrinken så serverade jag lite brie med cashewnöt och en lite gazpacho shot med kräftstjärt !!

Gazpazho med kräftstjärt

600 gram tomat(er)
1 st gurka
2 st röd paprika
1 st Schalottenlök(ar)
1 st vitlöksklyfta(or)
8 st basilikablad
1,5 msk rödvinsvinäger
0,5 dl olivolja
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 dl grönsaksbuljong
0,5 tsk socker
några stänk med tabascon

kräftstjärtar som jag trädde på en liten drinkpinne och stoppade i glaset

Tillagning
1. Skölj grönsakerna. Dela och kärna ur tomaterna. Skala, halvera och kärna ur gurkan. Kärna ur paprikan och skär i bitar. Skala och hacka schalottenlök och vitlök.
2. Lägg alla grönsaker i en matberedare tillsammans med basilika, vinäger, olivolja, salt och peppar. Kör till puré.
3. Häll över i en bunke och späd med buljong, lite i taget, till lagom konsistens. Soppan ska vara ganska tjock. Smaka av med socker och eventuellt mer salt och peppar och tabasco . Ställ soppan kallt minst 2 timmar.
4. Vid serveringen: Rör om väl eller kör med stavmixer. Häll upp i små shot/snaps glas
5. Trä på en kräftstjärt på en lite drinkpinne och sätt i det lilla shotglaset





Bild från i somras då jag serverade samma Lilla shot !!




bilden är lånad från google .. glömde ju i allt stirr fota mina egna små shots ..

Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!