torsdag 10 mars 2011

Kringlor ..

Idag när den store grabben kom hem från skolan så sa han att det kommer ett gäng med kompisar snart och de skulle spela ...

tänkte att jag fixar lite fika snabbt till dem ...

en sats med kola kakor blev det och sedan gjorde jag något som vi fick hemma hos min mormor

Smålandskringlor ..

1 liter mjöl
1 dl socker
1 msk hjorthornsalt
4 dl vätska ..( typ gräddfil , vanlijyoggi , fil , grädde ..ja blanda det ni har hemma ..
idag blev det 1 burk creme fraich och 2 dl grädde )
200 gr smör
1,5 msk vanilj socker

pärlsocker

smält smöret
blanda allt de andra i en bunke häll i smöret rör ihop till en smidig deg ..
dela degen i två delar rulla ut till kringlor i de formar ni vill ..doppa i pärlsocker innan man lägger dem på plåten

Grädda i ugnen ca 15 min 200 grader


Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!