torsdag 4 juni 2009

PÅ begäran .....

Idagarna som vart så har det vart lite hektiskt...

Barnens skola har haft besök av ca 30 lärare från 10 olika länder sen i lördags och jag har försökt hjälpa till med att baka till deras fika pauser....

Imåndags så gjorde jag Grötfrallor (steg upp vid 5 och satte igång att baka tyvärr så blev de lite små men ganska så goda) Sen hade jag gjort mini cupcakes med creamfrosting som jag hade färgat gula respektive blå och ställt på en bricka som svenska flaggan !!!!

Och i tisdags så hade jag gjort vitchoklad pannacotta med hallonsås med färska hallon och blåbär i mini format (jag serverade dem i en gångssnapsglas ), och även en rabarberkaka !!

Nu är det väldigt många som hört av sig och vill ha receptet på pannacottan så var så goda !!!

Vit Choklad Pannacotta med Hallonsås!!!

6 port
4 dl vispgrädde
2 st gelatinblad
2 tsk äkta vaniljsocker
0,5 dl råsocker
100 gr vitchoklad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten
Koka upp grädde ,socker,vaniljsocker
Hacka chokladen lägg det i den varma grädden
Se till att den smälts, Vispa sedan ner de blötlagda gelatinbladen .
Häll sedan upp i portionsglas ( jag bruka använda Ikeas små ljuskoppar ”Galej” ) Häll upp ca 0,75 dl i varje glas. Men jag har även använt små engångssnappsglas fast då blir det betydligt fler portioner!!
Ställ kallt i i ett par timmar helst 4 timmar !!!



Hallonsås!!
2 dl hallon
1 dl vatten
0,75 dl råsocker
2 tsk vanilssocker
1 tsk gelatin pulver Eller 1 gelatinblad

Lägg gelatinbladet i kallt vatten
Koka upp hallonen, vatten,socker och vanilj
Försök mosa hallonen lite rör sedan i gelatin bladet eller om man har gelatin pulvret.
Låt svalna något innan man häller det på pannacottan
Lägg sedan på färska hallon om man vill ha det !!

Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!