fredag 13 november 2009

Gotte Gris igen ....

Japp nu är det ofentligt ..

Jag är en gottegris...

Härromdagen så satt jag och kikade imina favvobloggar och hittade det här ..

Och givetvis var jag tvungen att testa..¨

"Bounty Bollar"

Det här behöver du till ca 50 st:

50 g smör
½ dl ljus sirap
½ dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200g)

Till garnering:

200 g mjölkchoklad eller ljus blockchoklad
lite olja eller kokosfett
(jag hade ca 1½ msk olja)

Gör så här:

1. Blanda smör, sirap, florsocker och vispgrädde i en kastrull.
Låt koka tills blandningen tjocknar och får en lite segare konsistens.
Detta tar ca 5 min.
Du ser när smeten har ändrat karaktär.
2. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner kokosflingorna.
Låt smeten svalna och forma sedan till bollar.
Om du blöter händerna mellan varven så går det lättare att rulla.
Låt bollarna stå kallt minst ett par timmar men helst över natten.
3. Smält chokladen i vattenbad. Tillsätt lite neutral olja eller kokosfett.
Detta gör att chokladen inte blir så tjock och det går lättare att doppa bollarna.
Täck bollarna med choklad med hjälp av tandpetare eller en gaffel.
Låt stelna på ett bakplåtspapper.
Förvaras kallt!

1 kommentar:

Kamilla sa...

De måste jag ju baka de låter ju kanon gott ju, undra om man hinner de i morgon kanske=)

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!