torsdag 5 november 2009

Gotte Gotte gris igen ...

Ojoj jag har gjort något otroligt gott.... (nu du M kan vi göra mer gott av dumlen )

Dumle mousse.....

Japp nu gäller det att komma på tillfällen att få möjlighet att bjuda på den ...

Men här kommer receptet iallafall som jag hittat hos Victoria Gå gärna in där och rösta på hennes fantastiska fina mat blogg .. till årets matbloggare !!!! det har jag gjort !!!Smeten till moussen ska helst stå i kylen över natten, eller iallafall så pass många timmar så den blir riktigt kall, annars går den inte att vispa. Tänk på det


Dumle Mousse

4 port
1 påse dumlekolor
3 dl vispgrädde

nötbräck:
4 msk strösocker
2 msk smör
en rejäl näve blandade nötter (tex mandel, hasselnötter och pekannötter)

Dag 1: Klipp dumlekolorna i bitar och lägg i en bunke. Värm grädden i en kastrull. När den börjar koka så häll den över dumlebitarna och rör tills allt har smält. In i kylen över natten.
Dag 2: Lägg socker, smör och nötter i en stekpanna på medelvärme. Rör försiktigt då och då. När sockret smält och börjar bli brunt så häll ut nötblandningen på bakpapper och låt svalna. Krossa det sedan grovt med kniv
Ta fram smeten och vispa med elvisp till önskad konsistens.Lägg upp i portionsglas/skålar och strö nötkrosset över. Ät och njuuut!!

Receptet är "stulet" rätt av av Victoria

2 kommentarer:

M sa...

MMMMmmmmums detta gillar vi smidigt att du letar reda på alla goda recept så slipper ja, tack så mycket :)

Kamilla sa...

ja du många goa grejer hittar jag här hur ska jag få tid att baka allt detta då hahaha kram

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!