måndag 7 januari 2013

Lyx Paj Chokladkola paj ...

Här kommer ett recept på ett farligt god paj .... gick åt som smör i solsken ... och lätt att göra med ....

Ingredienser

12-15 bitar

100 g  Smör 
1/2 dl strösocker
2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl

Fyllning:
1 1/2 dl vispgrädde
50 g Smör

1 1/2 dl ljus sirap
200 g mörk choklad, ca 40% kakaohalt
 

 

Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, havregryn och mjöl. Rör ihop till en deg. Tryck ut i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 8 – 10 min tills den har fått fin färg. Koka upp grädde, smör och sirap i en kastrull. Koka på svag värme ca 10 min. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i smeten. Ställ tillbaka på eftervärme. Rör tills chokladen smält och är riktigt slät och blank. Häll chokladsmeten i pajskalet . Ställ i kylen att stelna minst 5 timmar eller över natten. Servera med lättvispad grädde.
 
När vi åt den så hann jag inte fota förrän en av grabbarna hade böörjat hugga in i den ... jag serverade med lite färska hallon istället för som arla har här på sin bild lingon ....

Chokladkolapaj med lingon
Bild och recept lånat av Arla

Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!