måndag 28 februari 2011

Supergod Falsk Fläskfile ...

För ett par helger sedan så testade jag för första gången att göra falsk fläskfile ... Makens kommentar var f*n va gott !!!

till detta serverade jag lite pasta ochsallad ..

Färs:
600 g blandfärs
1 1/2 msk aromat

Sås:
1 liten burk creme fraiche
1 1/2 dl grädde med valfri fetthalt
1/2 dl steksky
soya
aromat
ev. en aning salt och peppar, men smaka först

Gör så här:
Blanda färs och aromat. Forma färsen till en rulle i fläskfiléstorlek.Jag brukar forma rullen i plastfolie.
Frys in i minst 2 timmar.

Ta fram rullen ur frysen och skär i 1-2 cm tjocka skivor. Stek i stekpanna och lägg över i ugnssäker form.Koka ihop en sås av creme fraich, grädde, stekskyn och soyan i stekpannan efter färsbiffarna. Smaka ev. av med kryddor…men var försiktig, det behövs inte mycket!
Häll såsen över köttet och gratinera i 225 grader i ca 15 minuter



Bilderna och receptet är lånade ifrån Camilla

Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!