söndag 27 december 2009

Förslag på nyårs menyer ....

Flera har frågat efter om jag inte kan lägga ut förslag på menyn som jag tänkty att ha till nyår iår ... så här kommer den ...

Förrätt !!
Tunnbröds korgar med skagen röra och avokado ....

Till tunnbrödskorgarna behöver ni:
4 koppar
4bitar bakplåtspapper
4 små runda tunnbröd

Fyllning till korgarna:
salldsblad
1 avokado
skagenröra (på burk)
skalade räkor
dill
citron
Vänd kopparna upp o ner och forma bakplåtspappret över. Värm tunnbröden, ett i taget, i micron ca 15 sek. Kläm sedan dit det mjuka varma brödet över bakplåtspappret så det formar en korg. Rosta dem sedan i ugnen, 225 C, 2-3 minuter. Låt dem svalna och stelna.

Fyll korgarna strax innan servering (annars står de och blir sega/mjuka). Lägg i salladsbladen och skivad avokado. Klicka i en stor klick skagenröra och toppa med räkorna. Pressa över lite citron och strö över hackad dill.

Tadaaa. Ser himla läckert ut och smakar därefter!!






Varmrätt !!
Fläsk eller oxfile i guuda god sås...
4 pers

600 gr fläskfileér/oxfile
5 dl vispgrädde
3 dl creme fraiche
1/2 dl soja
2-3 tsk sambal olek
3 vitlökslyftor

Rensa och lägg fileérna i en smord ugnfast form. Rör ihop allt det andra till en röra och slå över. In i ugen i 1 timme, 175 grader - sen är det klart! Skiva filéerna och servera med såsen och en färgglad sallad
Till detta tänkte jag har potatis gratäng / och kanske ris ..



Och sist men inte minst !!

Efterrätten ...

Dumle mousse :
4 port
1 påse dumlekolor
3 dl vispgrädde

nötbräck:
4 msk strösocker
2 msk smör
en rejäl näve blandade nötter (tex mandel, hasselnötter och pekannötter)

Dag 1: Klipp dumlekolorna i bitar och lägg i en bunke. Värm grädden i en kastrull. När den börjar koka så häll den över dumlebitarna och rör tills allt har smält. In i kylen över natten.
Dag 2: Lägg socker, smör och nötter i en stekpanna på medelvärme. Rör försiktigt då och då. När sockret smält och börjar bli brunt så häll ut nötblandningen på bakpapper och låt svalna. Krossa det sedan grovt med kniv
Ta fram smeten och vispa med elvisp till önskad konsistens.Lägg upp i portionsglas/skålar och strö nötkrosset över. Ät och njuuut!!





Allt är hittat hos fantastiska Victoria ... även lånat hennes fina bilder ....

4 kommentarer:

Anonym sa...

De låter ju inte fel de här. men låter även som ganska mycket jobb haha men efterätten låter ju minst sagt smarrig så den får vi nog ta och satsa på i alla fall, och förätt me ska jag nog prova mig på . känns som jag alltid har frläsfile och potatisgratäng på nyår så jag vill ju ha nått annat i år =) men härligt du tipsar nu har jag fått lite att grunna på
tackar så mycket anna
kram kamilla

mammigranten sa...

Dumle finns ju tyvärr inte här, annars hade jag säkert kunnat få maken att göra precis som jag vill om jag bjöd på sånt...
Haha

Kram

Duracellmamman sa...

Härliga förslag!! Älskar tunnbrödskorgarna med olika fyllningar :-))

Önskar Dig & Din familj ett riktigt Gott Nytt År!

Varma kramar!

Martina sa...

Just nu har jag fläskfilé i ugnen alá Anna:)
Smidigt, enkelt och jag hoppas att det även ska vara gott när vi smakar. Tror jag nog att det är, eller hur!?

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!