fredag 20 januari 2012

Middags tips igen ...

Häromdagen satt jag och läste bland lite olika bloggar och råkade hamna på denna fina blogg Bara en Kaka till !!
Så fina bilder och många smaskiga recept , jag fastnade för denna Kyckling och salami gratäng som ska bli vårtat fredagsmys middag ikväll !!!

Kycklinggratäng med salami, 4-5 port

3 kycklingbröstfiléer
minst 100 g salami
2 vitlöksklyftor
250 g cocktailtomater
1 kruka basilika
1 burk (2 dl) crème fraiche
3 dl grädde
2 msk kycklingfond
flingsalt
grovmalen svartpeppar
minst 2 dl riven ost

Skär kycklingfiléerna i bitar, salta och peppra dem och bryn dem i smör eller olja i en stekpanna. Pressa ner vitlöksklyftorna och låt dem få fräsa med också.
Lägg kycklingen i botten av en form, och skär salamin i bitar och lägg ovanpå kycklingen. Halvera cocktailtomaterna och klipp loss basilikabladen, och strö detta ovanpå salamin.
Strö sedan på den rivna osten. Vispa ihop créme fraiche med grädde och kycklingfond, och slå detta över gratängen, ovanpå osten.

Gratinera i mitten av ugnen på 225C i 15-20 min tills osten har fått fin färg.
Servera med en pasta


Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!