måndag 28 februari 2011

Kanon Bröd !!!

För ett tag sen så tänkte jag att jag skulle baka .. men jag kan inte baka bröd .. det flyter alltid ut och blir typ 2 cm högt och 15 cm brett ..

Men skam den som ger sig ... googla och åter googla ..

Jag hittade ett recept som jag egentligen tycker lät för lätt men jag testade det ..
och åå så gott det blev ..

Ingredienser (3st brödlimpor .)
2 paket jäst
9 dl ljummet vatten
1,5 dl sirap
1 st ägg
25 dl rågsikt
2-3 msk brödkryddor
2 tsk örtsalt

Gör så här
1.Ljumma vattnet och rör ut jästen, tillsätt ägg sirap och rör ihop. Tillsätt mjölet och baka ut till tre limpor.
2.Lägg dem på tvären i en smord långpanna. Strö över havsörtsaltet
3.Degen ska INTE jäsa. Ställ in i KALL ugn. Sätt ugnen på 225 grader, grädda i 35 min.




jaa bilden är tagen av sonen med mobilkamera ..

Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!